SEO pomáhá získat z vyhledávačů návštěvníky na základě organických (nebo také přirozených či neplacených) výsledků vyhledávání. Velkou předností je to, že za příchozího návštěvníka se neplatí (narozdíl od PPC).
Pojem SEO je zkratka slova Search Engine Optimization. Česky přeneseně Optimalizace pro vyhledávače.
Ukázka výsledků vyhledávání v Google a Seznam:
Neexistuje obecné číslo nebo obecný poměr. Záleží na oboru webu nebo e-shopu a na tom, jak lidi tento obor zajímá. V případě e-shopu hraje roli šíře kategorií, i jednotlivých produktů a jejich variant. Podrobnější informace lze získat díky analýze klíčových slov.
Z hlediska organické návštěvnosti a SEO patří mezi nejvýznamnější vyhledávače pro Česko a Slovensko:
Další vyhledávače, které jsou méně významné pro SEO v Česku jsou české menší vyhledávače, světové vyhledávače Bing a Yahoo.
Velký významn v rámci uloženého obsahu mají vyhledávače na YouTube a Facebooku.
Ovšem je důležité myslet na to, že obsah webu má být tvořený pro uživatele, ne pro vyhledávače.
Správě a regulérně realizované SEO má jasný postup. Experti mnohdy nechtějí podrobně zvěřejňovat své know-how. Mám to podobně. :-)
Obecně můžeme SEO rozdělit na 3 skupiny:
V rámci SEO služeb lze vylepšit všechny 3 skupiny. Často je k tomu potřeba spolupráce dalších osob (vývojáři, copywriteři, správci produktů). Užitečnými nástroji jsou Google Search Console a Google Analytics.
Organické nebo také přirozené nebo také neplacené výsledky vyhledávání se nachází mezi výsledky vyhledávání ve vyhledávači (obvykle Seznam nebo Google) po zadání klíčového slova. Výsledky vyhledávání se dělí na:
SEO pomáhá dostat web do organických výsledků vyhledávání. Spolu s nimi existují placené výsledky vyhledávání, kam se lze dostat přes PPC reklamu ve vyhledávání.
Srovnání SEO (modře) a PPC (zeleně):
PPC ve vyhledávání | SEO | |
---|---|---|
Rychlost spuštění, vypnutí | Reklamu lze snadno zapnout a vypnout podle potřeby. Lze nastavit intenzitu reklamy podle času a dnů. | Účinky se projevují dlouhodobě. První výsledky jsou znát za 3 - 6 měsíců. |
Dlouhodobý účinek | Zobrazuje se tak dlouho, jak dlouho inzerent platí za prokliky. Poté se reklamy zastaví. | Účinky SEO jsou dlouhodobé. Při správné realizaci SEO nějaký čas trvá než web obsadí přední místa, ale poté se tam také drží (pokud se na SEO pracuje dlouhodobě). |
Platba za kliknutí | Platí za každý proklik na web. | Proklik na web je zdarma. |
Celkové náklady | Platí se za prokliky (media náklady) a za správu PPC (agenturní náklady). | Platí se SEO specialistovi za služby (agenturní náklady). |
Kontrola nad výsledkem | Podstatně větší možnost ovlivnit počet příchozích návštěvníků a kvalitu přiváděných návštěvníků. PPC můžete značně ovlivňovat prostřednictvím optimalizací a úprav kampaní. | Výsledky SEO nelze předem předjímat ani garantovat. Z podstatné části závisí na mnoha externích faktorech např. změny v algoritmech vyhledávačů, konkurenčnost oboru apod. |
Pojem SEO optimalizace nedává smysl, protože samotná zkratka SEO přeneseně znamená optimalizace pro vyhledávače, takže by se jednalo o optimalizaci optimalizace a to není příliš logické. Raději používejte označení jen SEO nebo optimalizace pro vyhledávače.
Získejte e-book zdarma
Ivo Pačinek