Co to je PPC reklama?
PPC reklama je efektivní internetová reklama, kdy se platí pouze za lidi, které reklama zaujme a kliknou na reklamu, tedy za návštěvníky. Zkratka PPC znamená pay per click, česky platba za kliknutí.
S PPC reklamou se uživatelé setkají ve vyhledávání v Googlu nebo Seznamu a při procházení webových stránek, ale také na YouTube nebo v mobilních aplikacích.
Ukázka PPC reklamy ve vyhledávání a v obsahové síti:
Přednosti PPC reklamy
-
Platba pouze za lidi, které reklama zaujme - protože se platí jen za kliknutí na reklamu. Velká výhoda oproti reklamním kanálům, kde se platí pevné částky za zásah, zhlédnutí nebo za dobu za dobu umístění.
-
Přesné cílení - lze přesně zacílit na lidi, kteří hledají konkrétní produkty a služby nebo patří do specifikované skupiny (podle pohlaví, zájmů, věku) nebo navštívili web nebo produkty.
-
Snadné testování - snadno lze spustit několik variant reklamy a testovat, která je výkonnější.
-
Vysoce flexibilní - rychle se spustí, upraví, pozastaví nebo zastaví.
-
Lze ovlivni pozici - Cenou za proklik a relevancí reklamy snadno a poměrně rychle můžete ovlivnit pozici inzerátu.
-
Není vyprodaná - aukční systém je otevřený, záleží na nastavené ceně za proklik a relevanci reklamy. Zadavatel ovlivní zda, a jak dobře se zobrazí.
-
Přesné a detailní statistiky - dodává dostupné a relevantní data k tomu, kde a jak se reklama zobrazila. V PPC systémech pak lze vyloučit neefektivní a naopak boostovat efektivní.
Jak využít PPC reklamu
-
Zásah - získat zásah reklamou u cílové skupiny - zasáhnout cílovou skupinu reklamou.
-
Akvizice - přivést na návštěvníky na web - získání návštěvníků, kteří jsou potenciální zákazníci.
-
Prodeje - zvyšování tržeb a počtu objednávek - zejména u e-shopů.
-
Získané poptávky - zvyšování počtu doručení poptávek - u firemních a lead generation (poptávkové) weby.
-
Připomenout značku nebo prohlížené produkty dřívějším návštěvníkům - takové kampaně se jmenují remarketingové kampaně.
Typy PPC kampaní
-
Reklama ve vyhledávání - reklamy, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání v Googlu a Seznamu jako textové inzeráty.
-
Nákupní kampaně ve vyhledávání - ve vyhledávání se mohou zobrazovat také konkrétní produkty s jejich obrázky. Produktové kampaně jsou svou povahou podobné srovnávačům cen a zboží.
-
Reklama v obsahové síti - reklamní systémy mají také obsahovou síť, která zahrnuje weby provozovatelů reklamních systému, partnerské weby a také mobilní aplikaci, v nichž se také mohou zobrazovat reklamy. V této obsahové síti se mohou následující reklamy:
- Cílená reklama podle zájmů, zájmů o koupi, věku, pohlaví, lokality atd. - reklamy cílené podle zadání a cílové skupiny, kterou chce inzerent oslovit.
- Remaketing - reklamy cílené na dřívější návštěvníky webu, které chce inzern oslovit. Jedná se o velmi výkonné reklamy, protože zasahují dřívější návštěníky webu, kteří mají o služby zájem.
- Dynamický remarketing - jedná se o formu dynamického remarketingu specifickou pro e-shopy a poskytovatele služeb. Tyto reklamy připomínají konkrétní produkty, které si uživatelé prohlíželi nebo přidali do košíku. Efektivita dynamického remarketingu je ještě vyšší než u klasického remarketingu, protože zobrazuje, přesně to co uživatele zajímá.
-
Performance Max kampaně - česky Maximálně výkonné kampně, které kombinují nákupní, vyhledávací a displejové reklamy. Tyto kampaně využívají strojového učení a různých kombinací umístění a zobrazení reklamy k dosažení požadovaných cílů. Nahradili Smart shopping kampaně, oproti nim obsahují více možností formátů reklam (respozivní reklamy ve vyhledávání a obsahové sítí a video). I když někdo říká, že tyto kampaně jsou black box, není tomu tak, také tyto kampaně lze úspěšně optimalizovat - zejména z hlediska propagace produktů pro navýšení výkonu e-shopu a růst návratnosti.
-
Video reklama online - video reklama online je další možnost internetové reklamy. U video reklamy se obvykle neplatí za kliknutí, ale když se lidé na reklamu podívají. Jedná se o jiný formát a popisuji ho na samostatné straně Reklama na YouTube a další online video reklama.
-
Reklamy propagující mobilní aplikace - reklamy propagující aplikace pro mobilní zařízení běžící na systému Android nebo iOS.
-
Smart Shopping kampaně -
Chytré nákupní kampaně, které kombinují nákupní kampaně s produktovými reklamami v obsahové síti. Tyto kampaně využívají strojového učení a různých kombinací umístění a zobrazení reklamy k dosažení požadovaných cílů. Nevýhodou je menší možnost úpravy jejich nastavení a řízení (ceny prokliku, umístění reklamy). Nahrazeny Performance Max kampaněmi.
Formáty reklam
-
Responzivní reklama ve vyhledávání - inzeráty ve vyhledávání, text s více variantami nadpisů a podnadpisů, doplněný obrázkem.
-
Bannerová reklama v displejové síti - obrázkové bannery v šíři různých formátů.
-
Produktové reklamy - obsahují produkty, které jsou dynamicky generované prostřednictvím propojení s e-shopem. Zobrazuje se v ve vyhledávání prostřednictvím Google Nákupů a v obsahové síti.
-
Responzivní reklama obsahové síti - přizpůsobí se reklamnímu prostoru a otestuje různé varianty kombinací textů a obrázků.
-
Nativní reklama v obsahové síti - působí více součást webu např. ve výpise dalších článků.
-
Video - reklama na YouTube, v obsahové síti a na Streamu. Narozdíl od většiny ostatních formátů PPC reklamy se videokampaně nakupují na zobrazení nebo zhlédnutí a mají větší účinek na branding než na výkonnostní marketing.
-
Textová reklama -
textové inzeráty ve vyhledávací a obsahové síti. Nahrazeny do responzivní reklamou.
Reklamní systémy
-
Google Ads - dříve AdWords je celosvětově nejpoužívanější PPC systém, kterým se nastavují reklamy do vyhledávání Google, široké sítě partnerských webů, YouTube a dalších partnerů.
-
Seznam Sklik - česká reklamní síť, kterou se nastavují reklamy do vyhledávání Seznamu, webů patřících do skupiny Seznam a partnerských webů Sklik.
-
Bing Ads - další reklamní systém, který není v Česku ani na Slovensku příliš rozšířený.
-
Reklamy v sociálních sítích - reklamní nástroje umožňující inzerovat na Facebooku, Instragramu, Twitteru a Linkedin. Podrobněji se jim věnuji na straně reklama Facebooku a dalších sociálních sítích.
Cena PPC reklamy a kampaní
Cena PPC reklamy není fixní, ale nakupuje se aukčním způsobem prostřednictvím PPC systémů, kde si nastavíte cenu podle konkrétní kampaně.
V PPC reklamě se platí za proklik na reklamu (ve většině případů). Cena za proklik může začínat na 0,01 Kč v Google Ads a 0,5 Kč v Skliku. Čím větší je konkurence v oboru, tím je proklik vyšší a pokud bude vaše nabídka příliš nízka, systém zobrazí reklamy s vyšší cenou za proklik a lepším hodnocením (PPC systém si jej počítá vlastním algoritmem). Můžete se setkat i s cenou 200 Kč za proklik. Ceny se liší podle typu reklamní sítě, reklamy, cílení apod.
Inzerent si stanoví rozpočet (doporučuju konzultovat s PPC specialistou) a podle toho lze odhadnout kolika kliknutí může dosáhnout např. při měsíčním rozpočtu 50 000 Kč můžete při průměrné ceně 5 Kč za proklik získat až 10 000 návštěvníků.
Toto jsou mediální náklady. Počítejte také s agenturními náklady - náklady na specialistu nebo agenturu za správu PPC reklamy.
Alternativa PPC - reklama ve vyhledávání
Vyhledávače zobrazují ve výsledcích vyhledávání placené výsledky vyhledávání a organické (nebo také přirozené, neplacené) výsledky vyhledávání.
-
Placené - výsledky vyhledávání, které umístil reklamní systém. Do placených výsledků vyhledávání se lze dostat díky PPC ve vyhledávání (přes reklamní systémy Sklik pro Seznam a Google Ads pro Google). PPC které popisuji na této stránce.
-
Organické - výsledky vyhledávání, které umístil vyhledávač, protože je požadoval za relevantní na daný dotaz. Neplatí se za ně, proto se jim říká také neplacené nebo přirozené. Existuje online obor - SEO, který se zabývá úpravou webových stránek tak, aby byly pro vyhledávače atraktivní z hlediska SEO a vyhledávače pak tyto stránky řadily na přední místa vyhledávání. SEO je alternativou PPC ve vyhledávání. SEO se dělí na on-page (na optimalizovaném webu) a off-page (mimo optimalizovaný web, ostatní weby).
Pozor SEO je alternativou pouze k PPC ve vyhledávání. Není náhradou ke všem PPC reklamám, protože PPC umožňuje také zasažení v obsahové síti, videoreklamy apod.
Rozdíly mezi PPC ve vyhledávání a SEO:
|
PPC ve vyhledávání |
SEO |
Rychlost spuštění, vypnutí |
Reklamu lze snadno zapnout a vypnout podle potřeby. Lze nastavit intenzitu reklamy podle času a dnů. |
Účinky se projevují dlouhodobě. První výsledky jsou znát za 3 - 6 měsíců. |
Dlouhodobý účinek |
Zobrazuje se tak dlouho, jak dlouho inzerent platí za prokliky. Poté se reklamy zastaví. |
Účinky SEO jsou dlouhodobé. Při správné realizaci SEO nějaký čas trvá než web obsadí přední místa, ale poté se tam také drží (pokud se na SEO pracuje dlouhodobě). |
Platba za kliknutí |
Platí za každý proklik na web. |
Proklik na web je zdarma. |
Celkové náklady |
Platí se za prokliky (media náklady) a za správu PPC (agenturní náklady). |
Platí se realizaci SEO (agenturní náklady). |
Kontrola nad výsledkem |
Podstatně větší možnost ovlivnit počet příchozích návštěvníků a kvalitu přiváděných návštěvníků. PPC můžete značně ovlivňovat prostřednictvím optimalizací a úprav kampaní. |
Výsledky SEO nelze předem předjímat ani garantovat. Z podstatné části závisí na mnoha externích faktorech např. změny v algoritmech vyhledávačů, konkurenčnost oboru apod. |
Srovnání PPC (zeleně) a SEO (modře):