PNO je česká zkratka vycházející z pojmu Podíl Nákladů na Obratu. Jedná se o procentuální vyjádření, jaký podíl mají náklady na obratu a používá se k hodnocení výše investic a efektivity investic v online marketingu a e-commerce.
Když mluví o konverzní poměru e-shopu, je to nejčastěji poměr, kolik lidí z celkového počtu návštěv nakoupí.
Vzorec PNO je (náklady) lomeno (tržby). PNO se uvádí v procentech, takže ještě vynásobíte 100.
Například náklady na kampaň jsou 20 000 Kč, tržby z kampaně jsou 100 000 Kč. 20 000 / 100 000 * 100 = 20%
Zkratka COS vychází z anglického Cos Of Sales - náklady na prodej, jedná se tedy o stejnou metriku jako PNO, jenom je zkratka COS použitá z angličtiny.
Zkratka ROAS vychází z anglického Return On Ad Spend, což znamená návratnost vložený prostředků do reklamy.
Vypočítá se obráceně než PNO, tedy (Tržby) lomeno (náklady na reklamu). Např. 100 000 / 20 000 = 5.
S tím souvisí, že při vyhodnocování kampaní na základě ROAS přistupuje tak, že je ROAS (tedy návratnost) vyšší, tím je efektivita kampaně vyšší. Při řízení e-shopu při nízké hodnotě ROAS (a návratnosti) hledáte prostory pro její zvýšení, při příliš vysoké hodnotě ROAS hledáte možnosti, jak navýšit investice do reklamy, a tím zvýšit celkové tržby e-shopu.
Při vyhodnocování kampaní využívejte webovou analytiku a používejte atribuční modely, jinak bude hrozit, že nadhodnotíte návratnost kampaní na konci nákupní cesty zákazníka a omezíte akviziční kampaně, které jsou na začátku nákupní cesty zákazníka.
Získejte e-book zdarma
Ivo Pačinek