Google Analytics patří mezi celosvětově nejvýznamnější nástroje webové analytiky. Jedná se o nástroj od společnosti Google. Umožňuje registrovaným uživatelům sledovat statistiky webové stránky, jako jsou návštěvnost webu, chování uživatelů na webu, akvizice uživatelů, plnění cílů a konverze.
Google Analytics v základní verzi je zdarma, a přitom poskytuje pokročilé funkce. Poté existuje ještě placená varianty Google Analytics 360. Do Google Analytics je možné použit stejný login jako do Gmailu a dalších Google služeb.
Velkou předností Google Analytics je velká šíře funkcí, bezplatné používání a také propojení s dalšími online marketingovými nástroji od Google. Existuje velká řada metrik a dimenzí, které lze v Google Analytics sledovat.
Metriky:
Metriky v částech akvizice a obsah:
Dimenze:
Publikum
Google Analytics poskytuje přehled návštěvnosti, přičemž správce webové stránky dokáže z nástroje vyčíst základní informace o návštěvnících, informace o jejich návratnosti na web a geografické a demografické údaje návštěvníků.
Akvizice a reklamní kampaně
Přehledy odkud návštěvníci na webovou stránku přichází - které zdroje návštěvnosti a kampaně je přivádí. Dále sekce s akvizicemi poskytuje přehled o výkonnosti online kanálů, kampaní, klíčových slov a jejich návratnosti.
Chování
Google Analytics ukazuje, jak se návštěvníci na webové stránce chovají. Například, které strany navštěvují nejčastěji a které strany nejčastěji opouští a mohou být tak potencionálním problémem.
Měřicí kód Google Analytics
Měřicí kód, jenž je k dispozici přímo v Google Analytics, se musí vložit na všechny stránky webu. Ovšem práce je dnes naštěstí jednodušší a existují různé moduly, které požadují pouze vložení čísla účtu Google Analytics. Měřící kód je možné vložit také pomocí nástroje Google Tag Manager.
Pro měření návštěvnosti webu nebo e-shopu je potřeba Google Analytics integrovat na daný web. Provádí se to prostřednictvím měřícího kódu Analytics, který lze získat ze správce značek a poté se vloží na stanovené místo do kódu webu. Integraci mohou zajistit vývojáři nebo analytici webů, ale lze to udělat své pomocí. Ještě lepší je integrace pomocí nástroje Google Tag Manager, jehož integrace pomůže ke vkládání dalších měřících kódů.
Pro správné zařazení online kanálů, médií a kampaní doporučuju využívat UTM parametry. V některých nástrojích je možné aktivovat automatické tagování přes UTM (např. Google Ads, Sklik, částečně Facebook Ads atd..) a jinde je musíte tvořit manuálně (s tím může pomoci UTM generátor).
Google připravil novou verzi, která se jmenuje Google Analytics 4 zkráceně také jako GA4. Od července 2023 to bude jedná verze Google Analytics, která bude sbírat data o měření. Kvůli možnosti snadného porovnávání dat doporučuji si GA4 implementovat na web již nyní.
Výrazný rozdíl GA4 oproti Universal Analytics (UA) je ve způsobu měření, zatímco GA-UA (Google Analytics Univeral Analytics) při měření vychází zejména z návštěv (sessions), nové GA4 (Google Analytics 4) se soustředí na události na webu (events). Další odlišností a předností GA4 má být přítomnost atribučního modelu založeného na datech a připravovaná funkce dopočitávání uživatelů, kteří neudělí souhlas (při správné integraci přes Google Constent mode).
Chcete se zorientovat v nových GA4? Přečtěte si návod na Google Analytics 4.
Do nástroje Google Analytics se lze přihlásit přes adresu: analytics.google.com nebo adresu marketingplatform.google.com/about/analytics/
Získejte e-book zdarma
Ivo Pačinek