Co je to emailing, e-mail marketing, newsletter?
Emailing nebo také e-mail marketing patří mezi efektivní online kanály. E-mailing prodává a udržuje vztah se zákazníky. Umožňuje široké možnosti personalizace, cílení a automatizace. Musí být v souladu se zákony a také s pravidly poskytovatelů e-mailových schránek.
Emailing zahrnuje veškerou e-mailovou komunikaci například transakční e-maily.
Newslettery jsou podmnožinou emailingu a jsou to elektronické zpravodaje, čemuž odpovídá také název news (anglicky noviny, novinky) a letter (dopis). Newslettery jsou zasíláné přihlášeným odběratelům. Tyto e-maily obsahují nabídky, akce, užitečné informace, pomáhají získat zpětnou vazbu apod.
Přednosti e-mailingu
E-mailing má tyto přednosti:
-
Vysoká konverzní míra hardsellových sdělení.
-
Budování vztahu se zákazníkem - prostřednictvím emailů se efektivně a účinně buduje vztah se zákazníkem.
-
Doručení sdělení na míru - prostřednictvím informací o zákazníkovi z databáze lze doručit zákazníkovi atraktivní sdělení či nabídku na míru.
-
Nízká cena za doručení sdělení - cena za doručení sdělení odběrateli nebo zákazníkovi newsletterů je velmi nízká.
-
Za proklik či zobrazení se neplatí - z vlastního emailingu je proklik nebo otevření newsletteru zdarma.
Jak využít emailing?
-
Prodeje.
-
Akvizice - přivést návštěvníky na e-shop - získání návštěvníků, kteří jsou potenciální zákazníci.
-
Budování vztahu se zákazníky prostřednictvím užitečných zpráv.
-
Budování značky a povědomí o značce.
Druhy e-mail marketingových rozesílek
E-mailing umožňuje širokou škálu rozesílek, které mohou mít odlišný cíl:
-
Newslettery - nejznámější e-mailingové rozesílky, často se jedná o hromadná sdělení, i když daleko účinnější jsou sdělení na míru - segmentovaná personalizovaná sdělení. Jednotlivé rozesílky se mohou lišit podle účelu na prodejní, edukativní, akviziční, brandbuildingové a další.
-
Transkační a trigrované e-maily - e-maily odesílané na základě určité akce. Velkou přednostní těchto e-mailů je, že jsou nastavené a fungují automaticky. Průběžně se dají ladit a rozvíjet.
-
Trigrované e-maily na základě chování zákazníka na webu. E-mail poskytne více informací nebo jinak pomůže.
-
Opuštěný košík - významný trigrovaný e-mail, který pomáhá k dokočení konverze.
-
Nákupní a ponákupní - další specifická skupiny trigrováných rozesílek, která informuje zákazníka a pomáhá s upsellem.
-
E-maily z uživatelského účtu - transakční e-maily související s uživatelským účtem.
Databáze
Aby byl e-mailing dlouhodobě přínosný měla by být databáze odběratelů e-mailů budována poctivě a dlouhodobě. Příjemci by měli být jen uživatelé, které dané sdělení zajímá. V opačném případě se odběratelé stejně začnou odhlašovat nebo rozesílka může být řazena do spamu.
Vlastní vs. cizí databáze:
-
Vlastní databáze - budování vlastní kvalitní databáze prostřednictvím odběratelů, kteří dali souhlas s obchodními sděleními je správnou cestou e-mailingu.
-
Cizí databáze - nakupování cizích databází nebo kupování rozesílek na neznámou cizí databázi se nemusí vyplatit. Nejen, že se rozesílatel vystavuje pokutám v případě porušení GDPR, ale je pravděpodobné, že rozesílka nebude příliš úspěšná, protože adresáti o dané sdělení nebudou mít zájem.
Nástroje
Existuje řada nástrojů pro rozesílku e-mailů. Doporučuji zvolit takový, který je zcela v souladu s GDPR.
Poskytovatelé e-mailových služeb a prohlížeče
-
Gmail - e-mailová služba od Google s přehledným e-mailovým klientem v prohlížeči na adrese gmail.com a mobilní aplikací. Newslettery se zobrazují v záložce Promo:
-
Seznam e-mail - e-mailová služba od českého Seznamu s přehledným e-mailovým klientem v prohlížeči na adrese email.seznam.cz a mobilní aplikací. Newslettery se zobrazují v záložce Hromadné:
-
Centrum e-mail - e-mailová služba od českého Centrum s přehledným e-mailovým klientem v prohlížeči na adrese email.seznam.cz.
-
Outlook - e-mailový klient jako samostatná aplikace, ke které se dá připojit schránky od více poskytovatelů e-mailových služeb
Emailing a GDPR a zákony
V současné době platí směrnice GDPR (zkratka anglických slov General Data Protection Regulation), která chrání soukromí a osobní údaje. Za nedodržování GDPR hrozí vysoké pokuty - až 20 000 000 eur nebo 4 % z ročního celosvětového obratu. V nařízení je, že adresát musí dát jasně formulovaný souhlas opt-in způsobem a tento souhlas nesmí být neoprávněně podmíněný.
Je užitečné zmínit, že GDPR je ve prospěch nejen spotřebitelů, ale také těch rozesílatelů, kteří dělají e-mailing poctivě. Chrání například před nevyžádanými rozesílkami a podobně.