Online kanál s odměnou až při prodeji.
Affiliate marketing je založený na odměnách z prodeje. Účastní se ho dvě strany:
Výše výdělku se odvíjí zejména od dvou faktorů:
Některé české a slovenské e-shopy mají své vlastní affiliate programy a v podmínkách se lze vždy dočíst, zda poskytují fixní odměnu (např. 50 Kč za každý produkt nebo lead), nebo procentuální (třeba 10 % z hodnoty objednávky).
Nutno podotknout, že aby se odměna přičetla, nemusí zákazník nakoupit okamžitě. Jakmile přijde do e-shopu, uloží se do jeho počítače cookies s informacemi o tom, od jakého partnera přišel. Tato informace má platnost 14 dní, měsíc či jiný delší časový úsek, opět záleží na konkrétním programu. Zásluha za jakýkoliv nákup v tomto období je pak připsána poslednímu partnerovi, který zákazníka přivedl.
Výhoda pro inzerenta je jasná. Platí pouze za skutečné zákazníky, navíc si může být jistý, že partner se vynasnaží mu přivést co nejvíce uživatelů. Také pro partnera je tento způsob spolupráce vhodný. Neotravuje čtenáře nepříjemnou reklamou, prostě jim doporučuje přínosné produkty. Vše ale samozřejmě záleží na tom, jak je doporučení podáno.
Kdo má vlastní web, může se jednoduše zapojit do vybraného affiliate programu. Své programy mají například Alza, Heuréka či Invia. Případně se lze zapojit do affiliate sítí, které umožňují pod jedním účtem propagovat výrobky mnoha e-shopů. Nejznámější z těchto sítí je Affiliate by Conversant (CJ), která je sice celosvětová, ale má i české zastoupení od VIVnetworks. Dále lze vyzkoušet české eSpolupráce nebo Dognet.cz. Kdo využívá WordPress, tomu by mohl být užitečný plugin WP Affiliate Manager.
Ivo Pačinek, Online marketing lover
Věnuji se online marketingu od roku 2009 a má zkušenosti s řízením online i se správou jednotlivých kanálů.
Ztrojnásobil jsem nárůst návratnosti online marketingu společnosti BAŤA.
Realizuju digitální brandové kampaně se zásahem milionů uživatelů.
Začal jsem psát sérii článků Základy online marketingu na DigiNews.cz.